• Tytuł 1 slajdu podstrona
  • Tytuł 2 slajdu podstrona

Pierwsza grupa już po stażach we Włoszech

eu flag-erasmus vect posNiedawno ze staży we Włoszech wrócili uczestnicy i uczestniczki projektu Programu Erasmus+ pn. „Inwestuję w siebie, inwestuję w przyszłość – IV edycja staży".  Tegoroczna edycja to kolejna wspólna inicjatywa Żorskiej Izby Gospodarczej w partnerstwie z żorskimi szkołami ponadgimnazjalnymi. Pierwszy wyjazd został zorganizowany we współpracy z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Żorach, Zespołem Szkół Nr 2 im. ks. prof. Józefa Tischnera i Zespołem Szkół Społecznych im. Wspólnej Europy. W praktykach w Lombardii we Włoszech, podsumowanych przez jednego ze stażystów jako „najlepsza przygoda w życiu", wzięło udział 18 uczniów i uczennic trzech powyższych Szkół, nad którymi opiekę sprawowały na zmianę trzy opiekunki.

Uczestnicy i uczestniczki projektu kształcący się w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik usług fryzjerskich, technik hotelarstwa i fototechnik odbywali trzytygodniowe praktyki w trzy- i czterogwiazdkowych hotelach, zakładzie fryzjerskim, studiach fotograficznych czy agencjach reklamowych na terenie miejscowości Desenzano, Brescia i Lonato, które są położone w niedalekiej odległości lub nad samym jeziorem Garda. Wokół tego największego włoskiego jeziora znajduje się wiele turystycznych miasteczek i kurortów, sprzyja temu bowiem łagodny klimat, dzięki któremu podziwiać można tu roślinność śródziemnomorską. Miejscowości zachwycają zabytkową zabudową (historyczne centra miast, dawne zamki i fortece) oraz dobrze zagospodarowane plaże żwirowe z łagodnym zejściem do jeziora, na których i uczestnicy w wolnej chwili mogli wypoczywać.

Przed wyjazdem na staże uczniowie i uczennice wzięli udział w serii zajęć językowych i szkoleń. Natomiast w trakcie swego pobytu we Włoszech, mieli dodatkowo okazję zwiedzić Brescię, duże i zróżnicowane miasto, łączące różne style architektoniczne. Była także możliwość zobaczenia Sirmione, miasteczka wcinającego się głęboko w południową część jeziora Garda, a którego historyczne centrum oddzielone jest od reszty cypla fosą biegnącą dookoła zamku. Na starówkę wchodzi się przez historyczną bramę zamku Scaligerich, wzniesionego w XIII w. Po przekroczeniu bramy miasta czeka na nas gąszcz wąskich uliczek, a urokliwe centrum z każdej strony otoczone jest wodą. Kolejna wycieczka obejmowała zwiedzenia Werony, miasta z urzekającą starówką skupioną wokół rzeki Adygi. Uczniowie i uczennice wybrali się także do Wenecji, często zwanej najpiękniejszym miastem świata.

Tego typu inicjatywy oprócz doświadczenia zawodowego, nowych umiejętności, obycia w środowisku obcojęzycznym, poznania dziedzictwa kulturowego czy stylu życia i pracy w innych krajach, kształtują także u młodych osób poczucie obowiązku, odpowiedzialności, zaradność czy samodzielność oraz dodatkowo w znacznym stopniu podnoszą pewność siebie.

Przykładowe opinie:

  • „Nauczyłam się wielu nowych rzeczy przez co myślę, iż moje predyspozycje zawodowe znacznie wzrosły. Ludzie w moim środowisku byli bardzo mili. Nie miałam problemów z komunikacja w języku obcym. Poznałam wielu niesamowitych ludzi, z którymi utrzymuję kontakt.”
  • „[…]Każdego dnia w kuchni czekały na mnie różne zadania te proste a także i trudniejsze. Na koniec chciałabym powiedzieć, że ten staż wiele mnie nauczył.
  • „Podczas stażu nauczyłam się wielu umiejętności związanych z kelnerstwem, […]”
  • „nauczyłyśmy się wielu nowych rzeczy związanych z naszym zawodem […], poznałyśmy włoską kulturę, obyczaje, tradycję; zwiedziłyśmy przepiękne miejsca; stałyśmy się bardziej samodzielne; podszkoliłyśmy język angielski; nawiązałyśmy nowe przyjaźnie”
  • „Wyjazd na staż do Włoch był czymś niepowtarzalnym. Dzięki niemu mieliśmy okazję poznać nowych ludzi oraz zupełnie inną kulturę, a także podnieść swoje umiejętności językowe.”
  • „Hotel mieścił się w przepięknej okolicy, przez co każdego dnia mogłyśmy podziwiać przepiękne jezioro Garda. Każdego dnia w hotelowej restauracji uczyłyśmy się nowych i ciekawych rzeczy. Wielkim doświadczeniem była dla nas możliwość pracy z owocami morza, ponieważ nigdy dotąd nie miałyśmy styczności z nimi.”

Kolejne grupy przygotowują się do wyjazdów – do Niemiec i na Węgry, trwają kursy językowe oraz inne działania przygotowawcze.

Projekt jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.

Realizacja: blueform.pl